Uhkapelaamisesta on tullut normi, ja monet kunnialliset ihmiset ympäri maailmaa testaavat onneaan ja henkisiä kykyjään uudet netticasinot. Joissakin lajeissa paljon riippuu oikean päätöksen tekemisestä, joten jotkut ihmiset menestyvät hyvin ja voittavat World Series of Poker -rannekkeen, kun taas toiset pelaavat uhkapelejä ystävien kanssa tai pyörittävät kolikkopelien rullia. Psykologi Edwin Boring päätteli, että älykkyys on indeksi, jota voidaan mitata vain erityisellä testillä. Ylivoimaisesti laajimmin hyväksytty testi on ÄO-testi. Yli 100 maata on hyväksynyt sen, ja nykyään sitä käytetään lasten, opiskelijoiden ja työhön pyrkivien henkilöiden kykyjen arvioinnissa. Taloustieteen Nobel-palkinnon voittanut Daniel Kahneman totesi teoksissaan, että korkean älykkyysosamäärän omaavat ihmiset menestyvät paitsi liike-elämässä myös peleissä, joissa on rakennettava pitkän aikavälin strategia. Puhumme tavallisten kasinopelaajien pelikassan hallinnasta. Vain pitkällä aikavälillä on mahdollista ymmärtää, kuinka tehokas tietyn pelaajan strategia on. Tässä artikkelissa yritämme selvittää, millaisia uhkapelejä korkean älykkyyden omaavat ihmiset suosivat.
Uhkapelien porrastus vaikutusasteen mukaan
- Ensimmäinen lohko (85-95): peliautomaatit.
- Toinen lohko (95-100): bingo, onnenpyörä.
- Kolmas lohko (100-110): eurooppalainen ruletti.
- Neljäs lohko (100-120): blackjack, pokeri.
Kolikkopelit, bingo, arpajaiset
Rahapelit voidaan jakaa useisiin lohkoihin. Ensimmäisessä lohkossa on lajeja, joissa voit vain säätää panoksen kokoa ja arvioida koneen käyttäytymistä aiempien tulosten perusteella. Tällaisia ovat tietenkin tunnetut kolikkopelikoneet, jotka valitsevat voittajan sisäänrakennetun numerogeneraattorin ansiosta. Yksi on onnekas ja toinen ei pysty voittamaan panoksen mukaan talletettuja rahoja takaisin. Koneen algoritmia ei opi, vaan tutustuu käyttöliittymään ja saa käsityksen siitä, mitä pelikentällä tapahtuu. Kiinnostus ja motivaatio kasvavat, mutta peliin vaikuttamisen aste ei kasva. Psykologi Raymond Cattell toteaa, että yksikätisiä rosvoja pelaavilla ihmisillä on normaali ÄO (85-95) ja he pelaavat useimmiten huvin vuoksi toivoen voittavansa sattuman kautta. Koneen päihittäminen pitkällä matkalla on vaikeaa, joten on parasta vaihtaa eri pelejä, jotta kiinnostus ei katoa ja äkillisiä voittoja ei voi jatkuvasti vaatia. Toisessa lohkossa ovat bingo, arpajaiset, onnenpyörä ja muut pelit, joissa kaikki riippuu henkilön valitsemasta numerosta tai sektorista. Tähän liittyy jo kombinatoriikkaa, ennustamista, kuumien ja kylmien numeroiden analysointia ja monia muita tekijöitä. Amatöörien älykkyysosamäärä on usein hieman normaalia (95-100) korkeampi.
Ruletti
Kolmannessa lohkossa on eurooppalainen ruletti. Saatat huomata, että ruletti on hyvin lähellä bingoa, jossa myös pallo putoaa ja määrittää, mikä numero on voittonumero. Erona on se, että rulettia pelatessaan henkilö valitsee itse riskin suuruuden, eikä se välttämättä ole 5 36:sta vaan 1 2:sta. Voi esimerkiksi lyödä vetoa punaiselle ja saada 50 prosentin voitonmahdollisuuden. Jos teet laskutoimitukset, on selvää, että ruletin RTP on 97 %, mikä tarkoittaa, että kasinoasiakas menettää 3 %. Tästä huolimatta älykkäät ihmiset istuvat edelleen pöytään. Tosiasia on, että tietyn kasinokäynnin varianssi voi olla positiivinen. Esimerkiksi tänään sinulla on 57 % voiton mahdollisuus, ja jonain toisena päivänä se on 43 %. Eli tietyt istunnot ovat positiivisia, voit panostaa enemmän tällaisina päivinä ja löytää itsesi mustassa pörssissä. Mielenkiintoisimpia teoksia ovat ranskalaisen psykologin Theodore Simonin, joka yhdessä kollegansa kanssa kehitti Binet-Simon-älykkyysasteikon. On olemassa muitakin rulettilajeja (amerikkalainen ja ranskalainen), joiden pelikentät eroavat toisistaan, mutta tarjoavat yleensä suunnilleen samat voittomahdollisuudet.
Blackjack
BJ kuuluu neljänteen lohkoon, ja älykkyysosamäärä on täällä melko korkea (100-110). Jos pelaat 21:llä konetta vastaan, et todennäköisesti menesty yhtä hyvin kuin live-pelissä. Kun edessäsi on oikea jakaja, virheiden mahdollisuus on olemassa. Inhimillisellä tekijällä on tässä ratkaiseva rooli. Jakaja on kameran alla, ja voit seurata kaikkia hänen toimiaan ja huomata epätarkkuudet ja virheet. Hänen strategiansa on helppo havaita. Hän esimerkiksi pysähtyy 16:een tai 17:ään. Jos otat riskin ja otat toisen kortin, voit luottaa menestykseen. Tässä on tärkeää paitsi hieno pelitaju myös korttien laskeminen. Ihmiset, joilla on hyvä muisti, osoittavat hämmästyttäviä tuloksia BJ:ssä. Psykologi Raymond Kettel totesi, että 21:ssä pelissä voittavat ihmiset, joilla on valokuvamuisti. Ei ole yllättävää, että esseistit, muotokuvataiteilijat menestyvät usein Black Jackissa ja Baccaratissa.
Kasino on jo pitkään huomannut, että jotkut pelaajat muistavat yli 50 korttia peräkkäin, joten on kehitetty järjestelmä, joka vaikeuttaa sitä. Kolme uutta pakkaa lisättiin, ja eri pakoista tulevia kortteja ei voi saada samaan arvontaan, eli et voi saada kahta patapukkia samaan aikaan. Ja näissäkin olosuhteissa BJ:ssä on mestareita, heidän menestyksensä salaisuus ei ole vieläkään paljastunut, mutta tutkimus jatkuu.
Texas Holdem
TH on neljännessä lohkossa ja sitä pidetään tällä hetkellä suosituimpana pokerimuotona. Pelaajalle jaetaan 2 korttia, joita kutsutaan taskukorteiksi, ja pöydälle asetetaan 5 korttia. Pelaajan on muodostettava yhdistelmä omista korteistaan ja pöydällä olevista korteista. On olemassa yhdistelmätaulukko, jossa pienin on “pari” (esim. 4-4) ja suurin “kuninkaallinen väri” (esim. 10, J, Q, K, K, A pata). Psykologian ja filosofian tohtori Edward Tolman rakasti pokeria ja kirjoitti, että korkean älykkyysosamäärän omaavat ihmiset pelaavat hyvin rahasta tai turnauksissa. David Sklansky kirjoitti kirjan, jossa hän pohti pokerin psykologisten ongelmien lisäksi myös sitä, että kyky analysoida nopeasti ja tehdä vaikeita päätöksiä ovat menestyvän pelaajan tärkeimmät työkalut. Mielenkiintoista on, että jotkut erinomaiset pelaajat ovat tulleet pokeriin shakista tai kyberurheilusta. On muitakin pokerimuotoja, jotka kuuluvat korkean ÄO:n omaavien ihmisten suosikkipelien joukkoon, nämä ovat Omaha HL ja Stad. Taidot kasvavat vähitellen, on mahdotonta oppia kaikkia vivahteita ensimmäisten 10-100 pelin aikana. Pitää itse joutua erilaisiin tilanteisiin ja tuntea ne. Myös psykologia on pokerissa tärkeää – joskus henkilön tilasta voi päätellä, mitä kortteja hänellä on. TH:ta pelataan vain internetissä, mutta myös livenä, televisiosta voi nähdä tunnetuimpien turnausten finaalit, muun muassa WSOP:n ja WCOOP:n.
Hevosurheilu, urheiluvedonlyönti
Frederick Bartlett on tehnyt edistysaskeleita sosiaalipsykologiassa ja hän totesi, että keskimääräistä älykkäämmät ihmiset tekevät rahaa hevoskilpailuilla, sinun ei tarvitse tietää, mikä hevonen tulee ensin, sinun on vain lyödä vetoa niin, että ennusteesi on positiivinen, kannattava sinulle. Voit voittaa vähän, mutta tasaisesti. Tietenkin sinun on oltava perillä ratsastajista ja hevosista, koska huono mieliala tai eläimen sairaus voi rikkoa kaikkien pelaajien odotukset. Nykyään tämä suuntaus ei ole kovin suosittu, mutta muista urheilulajeista lyödään usein vetoa internetissä, esimerkiksi jalkapallosta, jääkiekosta ja biathlonista. Ne hyväksyvät vetoja eSports-urheilulajeista, kuten Dota 2, CS:GO, SC2 ja muut. Jos avaat linjan, huomaat, että järjestyksessä on monia variaatioita. Voit valita totaalisen, head-to-head, panostaa tasapeliin tai “paitsi tasapeli”. Edistyneemmät vedonlyöjät käyttävät pikavippejä tai järjestelmää saadakseen joustavamman vedon kertoimilla. Ammattilaisennusteita on saatavilla Kapperilta. On viisasta lyödä vetoa lajista, joka on pelaajalle mahdollisimman tuttu. Silloin positiivisen lopputuloksen todennäköisyys kasvaa.
Mensa
On olemassa yhdistys, joka yhdistää ihmisiä, joiden älykkyysosamäärä on suoritetun testin mukaan korkea. Yhdistyksen jäseneksi päästäkseen on saatava yli 131 pistettä älykkyysosamäärätestissä. Tiedoilla on oltava virallinen vahvistus, eli kotiharjoittelu ei sovi, kaikkien määrättyjen ehtojen on täytyttävä. Mielenkiintoista on, että Mensan jäsenet voittavat usein palkintoja uhkapelien alalla. On ilmeistä, että ihmiset, joilla on kohonnut älykkyysosamäärä, menestyvät myös niillä aloilla, joilla kaikki ei riipu yksilöstä ja joissa on osansa tuurilla. Käytäntö viittaa siihen, että onni suosii niitä, jotka pelaavat positiivisella matemaattisella odotusarvolla, klassinen määritelmä Lebeguen integraalin kautta on edelleen relevantti. Lyhyesti sanottuna, sinun on lyödä vetoa suurella todennäköisyydellä, jotta voit tehdä voittoa pitkäaikaisessa pelissä. Todennäköisyyksien arvioiminen on opittavissa, ja se vaatii intuition lisäksi myös matematiikan tuntemusta. Ihmiset, joilla on korkea älykkyysosamäärä, vaihtavat usein shakista pokeriin ja vaihtavat analyysivektoria, mikä osoittaa heidän ajattelulaitteistonsa joustavuuden.
Yhteenveto
Voimme päätellä, että ihmiset, joilla on korkea älykkyysosamäärä, valitsevat taitoihin perustuvan rahapelaamisen. Ruletissa on paljon strategioita, joilla voit todistaa itsesi, kuten Martingale-menetelmä, jossa pelaaja lisää panostaan negatiivisen tuloksen sattuessa. Jos sarja mustia tai punaisia ruutuja putoaa ei niin usein, voit luottaa vakaaseen voittoon. Blackjackissa on tärkeää laskea kortit, mutta on paljon temppuja, joiden avulla voit voittaa vastustajasi. Pelaajan edetessä hänen todennäköisyytensä kasvavat, eikä tätä tekijää pidä aliarvioida. Edullisinta on pelata BJ:tä miestä vastaan, koska voit saada jakajan kiinni virheestä tai käyttää edullisempaa taktiikkaa silloin tällöin. Ihmiset, joilla on kohonnut älykkyysosamäärä, pelaavat pokeria, koska se on realistinen tapa ansaita rahaa, varsinkin jos pöydässä on heikkoja vastustajia. Tästä huolimatta pokeria pidetään demokraattisena pelinä, sillä jopa aloittelijalla voi käydä tuuri ja hän voi noutaa ammattilaisen pelimerkit. Tästä huolimatta pokerin suosio kasvaa. Nettikasinoilla voit kokeilla tämän pelin eri tyyppejä, kuten Jokeripokeria, jossa on kaksi jokeria, jotka toimivat jokerina ja voivat korvata minkä tahansa kortin saadaksesi maksimaalisen yhdistelmän. Myös ihmiset, joilla on korkea älykkyysosamäärä, pelaavat hevosurheilua soveltaen matematiikkaa, tietoa ratsastajien psykologisesta tilasta ja eläinten fyysisestä tilasta.