Rahapelaamista turvallisemmin – kasinoiden KYC-käytäntö

Nettikasinoilla pelaavat ovat joutuneet useasti kohtaamaan tilanteen, joka on voinut aiheuttaa harmaita hiuksia. Kyseessä on tilin vahvistaminen, jota niin monet nettikasinot vaativat ennen ensimmäisen kotiutuksen tekoa. Tästä käytetään myös nimitystä KYC-käytäntö, mutta kokonaisuudessaan kyseessä on enemmänkin lain määräämästä säännöstä, joita kasinot noudattavat. 

Se käsittää kuitenkin pelaajan kannalta aikaa vievää dokumenttien lähettämistä ja niiden vahvistuksen odottamista. Jossain tapauksessa niitä voidaan joutua lähettämään useammin kuin kerran, kuvata niitä monia kertoja ja keskustella asiasta asiakastuen kanssa tai kysellä prosessin etenemisestä. Tällöin voi herätä myös kysymys siitä, mihin kaikkea tätä härdelliä oikein tarvitaan?

Jos haluat välttää tämän prosessin asiakkuuden alussa, voit valita esimerkiksi osoitteesta https://www.paynplaycasino.co/fi/ löytyvän pikakasinon. Ne hoitavat alustavan henkilöllisyyden vahvistamisen asiakkaan niille syöttämillä nettipankkitunnuksilla. Toisin kuin luullaan, nekin noudattavat samaa KYC-käytäntöä ja vaativat myöhemmin samojen dokumenttien lähettämistä lisävahvistukseksi. 

KYC on kasinoille pakollinen

Kasinoita operoivat yritykset noudattavan alan sääntöjä sekä etenkin sen viranomaisen, jonka lisenssin ne ovat saaneet. Jokainen lisenssejä myöntävä viranomaistaho vaatii kasinolta toimia rahanpesun ja petollisen toiminnan estämiseksi, ja yksi näistä toimista on KYC eli Know Your Customer, suomennettuna “tunne asiakkaasi”.

Se on välttämätön toimi myös kaikille finanssipalveluja tarjoaville tahoille, kuten pankeille, vakuutusyrityksille ja rahalaitoksille. Rahaliikennettä hoitavalla kasinolla tilanne ei siis ole erilainen. KYC-käytännöllä kasinot pystyvät välttämään liiketoimintaansa kohdistuvat riskit ja tarjoamaan yhä turvallisemman ympäristön asiakkailleen. 

Näin vahvistat henkilöllisyyden kasinolla

Henkilöllisyyden vahvistaminen on helppoa ja siihen voi varautua etukäteen. Se kannattaa etenkin silloin, jos pelaa useammalla sivustolla samanaikaisesti. Asia on tällöin parasta hoitaa pois päiväjärjestyksestä mahdollisimman pian, jotta kotiutukset ja asiakkuus jatkuvat ongelmattomina.

Vaadittavat dokumentit ovat pysyneet melko vakioina vuosien saatossa. Kysytyimmät tiedot ovat seuraavanlaiset eli tarvitset kuvat seuraavista dokumenteista:  

  • Passi tai muu henkilöllisyystodistus, kuten henkilökortti (ajokortti ei kelpaa)
  • Virallinen kotiin saapunut kirje, kuten sähkölasku tai kirje valtiolta (alle kolme kuukautta vanha)
  • Todistus talletukseen käyttämäsi maksuvälineen omistajuudesta: esimerkiksi kuvakaappaus nettilompakon tilisivusta, valokuva pankin tiliotteesta tai luottokortin etu- ja takapuolesta

Otetuissa kuvissa täytyy näkyä dokumentin kulmat selkeästi sekä nimesi ja muut henkilötiedot, kuten osoitteesi. Niissä ei tulisi näkyä mitään ylimääräistä, kuten sormia tai reunojen ulkopuolisia osia. Jotkut nettikasinot voivat pyytää sinua lähettämään vielä selfien passisi kanssa tai jonkin muun erikoisemman dokumentin. 

Miksi kasinotilin vahvistaminen epäonnistui?

Silloin tällöin vaadittavien dokumenttien lähettämisen jälkeen eteen voi ilmestyä tilanne, jolloin kasino ei vahvistakaan tiliäsi. Tällöin kotiutuksesi jäädytetään aina siksi ajaksi, kunnes vahvistusprosessi saadaan onnistuneesti päätökseen. Yleisin syy tähän on se, että jokin dokumenteista ei ole hyväksyttävässä muodossa, väärä tai vanhentunut.

Tilanne saadaan aina korjattua helposti kysymällä kasinolta lisäselvitystä, jos se ei ole itse sitä jo tarjonnut. Voit sen jälkeen lähettää korjausta vaativan dokumentin uudestaan ja kasino ottaa sen käsittelyynsä uudelleen. 

(Külastatud 169 korda, 1 külastust täna)