Tekoälystä hyötyä nettikasinossa

Tekoälyn käyttö on lisääntynyt monilla eri aloilla, eivätkä nettikasinot ole poikkeus. Voit esimerkiksi valita tämän sivuston parhaat pelikasinot, ja todennäköisesti se käyttää jollain tavalla myös tekoälyä.

Vaikka tekoäly näyttäytyy elokuvissa usein ihmisen kaltaisina robotteina, siihen on insinööreillä vielä pitkä matka. Tekoäly on kuitenkin ihmistä tehokkaampi yksittäisten pienten tehtävien hoidossa, mutta esimerkiksi laskutoimituksia tekevä tietokone ei vielä vaadi tekoälyä, vaikka se tehokas onkin.

Tekoäly määritelläänkin järjestelmäksi, jolla on kyky tulkita erilaisia ulkoisia tietoja, oppia niistä, ja käyttää tätä tietoa jonkin tehtävän suorittamiseen. Monille tuttuja ovat esimerkiksi musiikkiohjelmien soittolistat, joissa järjestelmä oppii suosittelemaan uusia artisteja tai kappaleita sen perusteella, mitä kuulija on soittanut aiemmin. Kun puhut matkapuhelimesi tai tietokoneesi avustajalle Sirille tai Cortanalla ja kysyt säätietoja, tai pyydät Alexaa tilaamaan pizzaa, käytät myös tekoälyn mahdollistamia tuotteita.

Tekoäly havaitsee peliongelmat

Nettikasinot käyttävät tekoälyä monin tavoin. Tekoäly on apuna esimerkiksi vastuullisessa pelaamisessa, ja auttaa puuttumaan tehokkaasti ongelmapelaamiseen. Yksittäisten pelaajien käyttäytymisen tarkkailu suurissa nettikasinoissa olisi ihmiselle mahdotonta, mutta tekoälyltä se käy helposti. Tekoäly voi tarkkailla esimerkiksi pelattujen kierrosten määriä ja niihin kuluneen rahan määrää. Jos tietyt kriteerit täyttyvät, hälytyskellot alkavat soida, ja tieto välittyy automaattisesti esimerkiksi asiakaspalveluun, jossa tilanne arvioidaan ja siihen voidaan puuttua. Asiakaspalvelu voi esimerkiksi asettaa pelitilille rajoituksia.

Huijarit kiinni helpommin

Yksi tärkeimmistä tekoälyn tehtävistä nettikasinossa on petosten tunnistaminen. Siinä missä perinteisessä kasinossa katto on täynnä kameroita, ja salissa kiertävät pelaajia tarkkailevat työntekijät, tällaiseen ei nettikasinossa ole mahdollisuutta. Kotonaan pelaaja voi esimerkiksi käyttää apunaan todennäköisyyksiä laskevia ohjelmia, tai käyttää jopa omaa tekoälyrobottiaan, joka oppii käyttäjän pelaamasta pelistä kasinon sivuilla.

Nettikasinot käyttävät myös peleissään erilaisia algoritmeja, kuten satunnaislukugeneraattoreita. Ne eivät kuitenkaan kuuluu tekoälyn piiriin, vaikka niiden taustalla onkin tietokone. Nämä satunnaislukugeneraattorit tekevät numeroiden järjestyksestä täysin mielivaltaisen, jotta pelaajat eivät pystyisi laskemaan todennäköisyyksiä seuraaville luvuille. Samat mielivaltaisia lukuja tuottavan algoritmit takaavat myös, että pelit ovat reiluja myös nettikasinon käyttäjille.

Tietojen kerääminen tekoälyn avulla

Tekoäly on myös tehokas keräämään erilaisia tietoja nettikasinon käyttäjistä. Sen avulla on helppo tarkkailla esimerkiksi sitä, mitkä pelit ovat suosituimpia, ja millaisilla panoksilla niitä pelataan eniten. Näin nettikasino voi kehittää palveluaan, ja tarjota käyttäjilleen esimerkiksi uusia pelejä, jotka ovat samankaltaisia kuin kasinon suosituimmat pelit. Jos esimerkiksi kolikkopeleistä suosituimman teemana on avaruustaistelu tai scifi-elokuva, saattaa nettikasino lisätä tarjontaansa toisen samaan teemaan sopivan pelin.

Tekoäly voi analysoida myös yhden käyttäjän mieltymyksiä, pelitapaa ja rahan käyttöä. Näin nettikasino voi luoda esimerkiksi tietynlaiselle käyttäjälle kohdistetun uutiskirjeen, jonka tarjous on houkutteleva juuri hänelle. Esimerkiksi suurilla panoksilla pelattavaan rulettiin voi olla turha houkutella sähköpostissa käyttäjää, joka pelaa nettikasinossa yksinomaan virtuaalisia kolikkopelejä pienillä panoksilla. Uutiskirje voidaan lähettää myös silloin, kun käyttäjä ei ole vieraillut kasinossa vähään aikaan, tai käyttäjälle tarjotaan ilmaisia kierroksia, kun hänen pelitilinsä alkaa olla tyhjä.

Tekoäly asiakaspalvelussa

Asiakaspalveluun käytetään niin nettikasinoissa kuin muuallakin niin sanottuja chat-robotteja. Nämä tekoälyyn pohjautuvat palvelut eivät ole vielä kovin viisaita, eivätkä ne korvaa kokonaan ihmisen tarjoamaa palvelua, mutta niistä voi olla apua yksinkertaisissa kysymyksissä. Käyttäjä kirjoittaa chattiin kysymyksensä, ja robotti vastaa parhaansa mukaan, tai pyytää apuun ihmisen, jos se ei itse kykene vastaamaan. Moni ei näitä robotteja kuitenkaan mielellään käytä, sillä niiden antavat vastaukset eivät usein ole riittäviä. Tekoäly kuitenkin kehittyy kaiken aikaa, joten kuka tietää, kenties asiakaspalvelu on jo pääosin robottien hoitamaa seuraavalla vuosikymmenellä.

Kommentaarid
(Külastatud 228 korda, 1 külastust täna)