5 helppoa vinkkiä stressin vähentämiseksi

Stressi on monelle tuttu vieras silloin, kun eteen sattuu uudenlainen ja jännittävä tilanne. Näissä tapauksissa kyse on äkillisestä ja ohimenevästä stressistä, jonka tehtävä on auttaa elimistöämme selviämään tavallisesta poikkeavista tapahtumista.

Stressi on elimistön ylikuormitustila, joka nopeuttaa sykettä ja hengitystä, ja vie lihakset ja aistit valppaaseen valmiustilaan. Ylikuormitustilaa voivat lisätä esimerkiksi liian suuri työmäärä, sairaudet tai ongelmat parisuhteessa. Jos stressaava tilanne jatkuu jatkumistaan ja kroonistuu, voi palautuminen olla kiven takana.

Ehkäise krooninen stressi

Krooninen eli pitkittynyt stressi vaikuttaa elimistöä heikentävällä tavalla, ja voi aiheuttaa monenlaista vaivaa lihasjännityksestä ja iho-ongelmista aina jatkuvaan sairasteluun sekä toistuviin kiukunpuuskiin. Monia vaivaa myös ns. stressivatsa.

Lääkäriin kannattaa mennä jos lepokaan ei enää auta, ja olo tuntuu jatkuvasti väsyneeltä tai ärtyneeltä. Lievempää stressitilaa sen sijaan voi helpottaa kotikonstein. Poimi itsellesi parhaiten sopivat vinkit ja muista, ettei kukaan mittaa suorituksiasi!

Suhtaudu stressin hoitoon lempeästi, jos et jaksa tehdä kaikkia harjoituksia tänään, valitse niistä yksi tai kaksi. Pidä kuitenkin mielessä, että omasta hyvinvoinnista huolehtimisen jättäminen tärkeysjärjestyksen viimeiselle sijalle ei palvele pitkällä aikavälillä ketään.

Ota nämä vinkit kokeiluun jo tänään! 

  1.     Haukkaa happea

Lähde lenkille! Stressaantuneena olo voi tuntua uupuneelta, mutta pienikin pyrähdys ulkona auttaa. Voit päättää lenkin kestoksi vaikka 10 minuuttia, ja iloita sitten saavutuksestasi. Lisää happihyppelyt pakolliseksi osaksi päiväohjelmaa. 

  1.     Selätä univaje

Unettomuus ja nukahtamisvaikeudet voivat olla stressin aiheuttamia, mutta pitkään jatkunut univaje vain pahentaa tilannetta. Rauhoita ilta lepoon valmistautumiselle. Ota lämmin suihku, juo kamomillateetä ja jätä puhelin rauhaan. Myös laadukas CBD-öljy voi tukea unensaantia sekä unen laatua. 

  1.     Aloita huolipäiväkirja

Jos ylikuormitustila vaivaa mieltä siinä määrin, että päässä pyörivät ajatukset ja huolenaiheet lamauttavat olon, kannattaa päivästä laittaa sivuun muutama minuutti pelkkää stressaamista varten. Varaa 10 minuuttia siihen, että kirjoitat ylös kaikki huolet ja niiden mahdolliset seuraamukset. Tämän keskitetyn murehtimisajan kuluttua voit jättää stressinaiheet paperille, ja siirtyä purkamaan murehtimisen aiheuttamia jännityksiä kehostasi. 

  1.     Tee rentouttava hengitysharjoitus

Lisääntynyt hapen määrä kehossa tukee parasympaattista hermostoa, minkä ansiosta sydämen sykenopeus hidastuu ja olo rauhoittuu hengityksen hidastumisen myötä. Kokeile erilaisia netistä löytyviä ilmaisia harjoituksia, ja valitse muutama suosikki jatkuvaan käyttöön. Pienillä askelilla on tässäkin kohtaa suuri merkitys, ja jo muutaman minuutin hengitysharjoitus saa lihasjännityksen hellittämään ja olon rennommaksi. 

  1.     Tee ympäristöstäsi mieltä virkistävä

Näe ystäviäsi, etsi uusi harrastus tai täytä elämäsi iloisilla hetkillä. Vain sinä voit vaikuttaa siihen, mitä elokuvia, tv-sarjoja tai verkkosivuja seuraat. Voisitko pitää vaikka parin viikon tauon kaikesta synkästä tai melankolisesta sisällöstä? Vaihda hetkellisesti myös musiikkimakuasi – tämän kokeilun ansiosta saatat jopa löytää uusia suosikkeja!

(Külastatud 248 korda, 1 külastust täna)