Kun Suomen rahapelijärjestelmä aukeaa ulkomaisille toimijoille viimeistään 2027, kilpailun kasvaessa nousee esiin kysymys siitä, miten eri pelilisenssijärjestelmät pärjäävät uusien sääntelyvaatimusten keskellä. Viron pelilisenssi, joka on pitkään ollut suosittu vaihtoehto erityisesti Itämeren alueen toimijoille, saattaa kohdata uusia haasteita, kun Suomen Poliisihallitus alkaa valvoa markkinoita tiukemmin. Käymme läpi miten Viron pelilisenssi pärjää tässä uudessa tilanteessa ja mitä vaihtoehtoja harmaalla markkinalla operoivilla toimijoilla on käytettävissään.
Viron pelilisenssi: vahvuudet ja haasteet
Viron pelilisenssi on houkutellut monia toimijoita sen selkeän sääntely-ympäristön, kohtuullisten kulujen ja maineen vuoksi luotettavana EU-lisenssinä. Lisenssi on ollut erityisen suosittu myös suomalaisille pelaajille, koska EMTA-lisenssi takaa verovapaat voitot ja tarjoaa tunnettuja pelialan brändejä.
Viron pelilisenssi on pitkään ollut monien pelialan toimijoiden suosikki, ja sen vetovoimaa selittää useampi keskeinen tekijä. Näistä tärkeimmät ovat:
- Matala verotus: Viro tarjoaa erittäin kilpailukykyisen verotusjärjestelmän peliyhtiöille. Yritykset maksavat veroja vain tuloista, jotka jaetaan osinkoina, mikä mahdollistaa korkeamman likviditeetin.
- Pieni byrokratia: Viron pelilisenssin hakuprosessi on yksinkertainen ja nopea. Sääntelyviranomaiset ovat avoimia ja käytännönläheisiä, mikä vähentää hallinnollista taakkaa toimijoille.
- Luotettava valtio ja viranomaiset: Viro on tunnettu vakaasta poliittisesta ympäristöstään ja läpinäkyvistä viranomaisistaan, jotka tekevät yhteistyötä alan toimijoiden kanssa reilun ja vastuullisen pelikulttuurin ylläpitämiseksi.
Kun Suomi avaa rahapelimarkkinansa, Viron lisenssin vahvuudet saattavat kuitenkin muuttua haasteiksi. Jos Poliisihallitus tekee yhteistyötä Viron viranomaisten kanssa mustan markkinan toimijoiden kitkemiseksi, Viron lisenssillä operoivien yritysten on vaikea toimia Suomen markkinoilla ilman, että ne noudattavat Suomen sääntelyä. Tämä voi johtaa siihen, että osa toimijoista harkitsee muita lisenssivaihtoehtoja, jotka eivät ole samalla tavalla alttiita yhteistyösopimuksille tai EU-lainsäädännön valvonnalle.
Vaihtoehtoiset pelilisenssit
Muut lisenssivaihtoehdot voivat houkutella niitä toimijoita, jotka haluavat jatkaa toimintaa Suomen markkinoilla ilman tiukkaa valvontaa. Kaksi todennäköistä vaihtoehtoa ovat Mansaaren ja Anjouanin pelilisenssit.
Mansaaren pelilisenssi
Mansaaren pelilisenssi on tunnettu tiukasta sääntelystään ja hyvästä maineestaan. Vaikka Mansaaren lisenssillä operoivien toimijoiden on noudatettava tiettyjä sääntöjä, se tarjoaa enemmän liikkumavaraa kuin esimerkiksi Viron tai Maltan lisenssit. Mansaaren lisenssin etuihin kuuluu:
- Kansainvälinen uskottavuus ja korkea maine.
- Verotukselliset edut ja kohtuulliset lisenssimaksut.
- Vähemmän alttiutta EU:n sääntelylle, koska Mansaari ei ole osa EU:ta.
Vaikka Mansaaren lisenssi voi tarjota houkuttelevan vaihtoehdon, sen tiukat vaatimukset ja kalliit aloituskustannukset voivat rajoittaa pienempien toimijoiden kiinnostusta. Tunnettuja nettikasinoita Mansaaren pelisenssillä ovat mm. Tuohi & Superkasino.
Anjouanin pelilisenssi
Anjouanin pelilisenssi, joka myönnetään Komorien saaristossa, on noussut vaihtoehtona erityisesti mustan markkinan toimijoille. Anjouanin lisenssillä operoiminen on halvempaa ja sääntely on huomattavasti löyhempää kuin useimmissa muissa lisenssijärjestelmissä. Sen etuja ovat:
- Alhaiset kustannukset sekä hakemisen että ylläpidon osalta. Kokonaiskulut menevät 50 000 euron paikkeille.
- Vähäinen sääntely, mikä mahdollistaa suuremman vapauden markkinoinnissa ja pelaajaehdoissa.
- Vähemmän kansainvälistä valvontaa ja yhteistyötä muiden maiden viranomaisten kanssa.
Anjouanin lisenssin haasteena on kuitenkin sen suhteellisen heikko maine. Monet pelaajat saattavat suhtautua epäluuloisesti brändeihin, jotka toimivat tämän lisenssin alla, koska se ei tarjoa samanlaista pelaajansuojaa kuin EU- tai Ison-Britannian lisenssit.
Miltä Viron lisenssin tulevaisuus näyttää?
Suomen rahapelijärjestelmän avautuminen muuttaa väistämättä markkinoiden dynamiikkaa. Viron lisenssi saattaa edelleen säilyttää vahvan aseman, mutta sen vetovoima voi hiipua, jos sääntelyn valvonta ja yhteistyö viranomaisten välillä lisääntyvät. Samalla lisenssittömät toimijat voivat siirtyä käyttämään sellaisia lisenssijärjestelmiä, jotka tarjoavat suurempaa joustavuutta, kuten Mansaaren tai Anjouanin lisenssiä.
Lopulta kysymys lisenssin valinnasta riippuu toimijan strategisista tavoitteista: haluavatko he toimia laillisesti ja avoimesti uusilla markkinoilla, vaihtaako riskialttiimpiin mutta mahdollisesti tuottoisampiin toimintamalleihin. Suomen ja Viron viranomaisten välinen yhteistyö tulee kuitenkin olemaan ratkaisevassa asemassa sen määrittelyssä, miten pelialan toimijat sijoittuvat uudessa kilpailutilanteessa.