Myrskytuuli irrotti rakenteilla olevan laivan Rauman telakalla

Suomikin on nyt virallisesti yltänyt hirmumyrskyjen kokijaksi, kun Lyly-myrsky puhalsi eri puolilla maata jopa lähes 40 m/s voimalla. Rauman telakalla se sai aikaan erikoisen ja vaarallisen tilanteen, kun rakenteilla ollut matkustaja-autolautta irtosi köysistä ja vaijereista ja kiisi vastakkaiseen rantatörmään, kenties laivojen live casino mielessään. Australian tilaama laiva sai kuitenkin seikkailussa pehmikkeekseen hinaajan. Pahimmalta siis on vältytty.

Voimakkaat myrskytuulenpuuskat irroittivat laivan kiinnityksistään

Rauma Marine Constructionsin (RMC) telakka-alueella tukevasti nököttänyt alus oli toki kiinnitetty laituriin erikoisköysillä ja vaijereilla, mutta täysin sen sivulta puhaltava tuuli oli niin vahva ja puuskainen, että mikään ei pidellyt laivaa. Keskimäärin tuulen voimakkuudeksi mitattiin telakan alueella marraskuun alun myrskyn aikana 33 m/s eli noin 119 km/km.

Matkustaja-auto lautta oli Spirit of Tasmania V, joka on lähellä viimeistelyvaihetta. Vaikka laivan pelottava siirtyminen laituria vastapäiselle törmälle päin sai monien hiukset pystyyn ja kouraisi vatsanpohjia, onnena onnettomuudessa suuraluksen rinnalla pikkuiselta donitsilta näyttävä hinaaja sattui olemaan köytettynä vastarantaan ja osui puskuriksi laivan ja penkereen väliin. Kuvia nähneet ymmärtävät pikkuruisen hinaajan vahvuuden!

Laivan vahingoittuminen ja tilanteen selvittely

Pelottavasta tilanteesta siis selvittiin ainakin ensivaikutelman perusteella loistavasti. Alus olisi nimittäin voinut vaurioitua pahastikin. Se olisi voinut saada pahaa pohjakosketusta tai halkeamia ja muita vaurioita, jos olisi vapaasti päässyt törmäämään rantapenkereeseen koko hirmutuulen voimalla.

Alus saatiin neljän hinaajan voimin takaisin alkuperäiselle paikalleen ja kiinnitettiin uudelleen. Nyt asiantuntijajoukko selvittää edelleen vaurioitten laajuutta ja yksityiskohtia. Rauman telakka haluaa saada selville, onko laivalle aiheutunut minkäänlaisia rakenteellisia vaurioita tai edes kosmeettisia ongelmia. Ne on luonnollisesti korjattava ennen kuin alus voidaan luovuttaa australialaiselle tilaajalle. Tällä hetkellä vastuu aluksesta ja sen kunnosta on valmistavalla taholla.

Luonnollisesti Rauman telakalla käydään nyt kiihkeää aivoriihtä siitä, millaisia lisätoimenpiteitä ja varotoimia voidaan soveltaa tulevaisuudessa. Tilanne oli odottamaton ja uusi, mutta ilmastonmuutoksen aiheuttamat äärisäät saattavat hyvinkin tuoda moisia hirmumyrskyjä Suomeen uudelleen. Suurten ja painavien alusten kohdalla poikkeusolotkin kestävä kiinnitysjärjestelmä on elintärkeä.

Spirit of Tasmania V – Tasmanian liikenteeseen suunniteltu alus

Spirit of Tasmania V ja sen juuri valmistunut ja luovutettu sisar Spirit of Tasmania IV muodostavat laivaprojektin, joiden avulla Tasmanian saaren ja Australian mantereen välisen matkustaja-autolauttaliikenteen piti saada kaivattu piristysruiske. Valtio-omisteisen TT-Line Companyn tilaamat laivat on suunniteltu samaista reittiä jo palvelevia Spirit of Tasmania -aluksia suuremmiksi, kasvavaa liikennettä palvelemaan. Kyseinen merireitti on usein myrskyisä ja muutenkin haasteellinen, joten alukset on suunniteltu erityisen kestäviksi ja turvallisiksi, sekä rahdille että matkustajille.

TT-Line on aiemminkin ollut Rauman telakan asiakkaana, saman linjan muiden alusten osalla. Suomalaista huippuosaamista, luotettavuutta, designia ja laivanrakennuksen teknologiaa arvostetaan siis niinkin kaukana kuin Australiassa. Rauman telakan osalla kyseinen projekti on elintärkeä, sillä suuria laivatilauksia ei luonnollisesti satele joka päivä ja suurtelakan pyörittäminen vaatii valtavia taloudellisia resursseja.

Alus omaa poikkeuksellisen tehokkaat moottorit ja vakauksen, jotka ovat tarpeen Tasmanian meriliikenteen osalla. Lisäksi huomiota on kiinnitetty matkustajien mukavuuteen ja viihtyvyyteen, sillä matka mantereen ja Tasmanian välillä vie 10-12 tuntia. Laivat kulkevat niin päiväsaikaan kuin yöreittinä. Modernit tilat ja mukavuudet ovat siis avainasemassa matkustajat huomioiden.

Yhteenveto: Telakalla varauduttava äärimmäisiin sääilmiöihin

Viime päivien hirmumyrsky ja sen aiheuttama tapahtuma todistaa siitä, että tänään myös Suomessa on varauduttava äärimmäisiin sääilmiöihin. Jopa sellaisiin, joita emme vielä ole kokeneet. Telakka reagoi yllättävään tilanteeseen nopeasti ja tehokkaasti mutta haluaa välttää vastaavat tapahtumat tulevaisuudessa. Spirit of Tasmania V:n viimeistely jatkuu ja jos ja kun Tasmanian Devonportin skandaalikalliiksi ja -hitaaksi osoittautunut sataman laajennus joskus valmistuu, alus pääsee uuteen kotiinsa!

(Külastatud 361 korda, 1 külastust täna)