Rahapelien mainonta retuperällä

Rahapelien monopoli on Suomessa tunnetusti Veikkaus Oy:llä. Se on ainut taho Suomen mantereella, joka saa järjestää rahapelejä. Netissä toimivilla ulkomaisilla kasinosivustoilla pelaaminen ei kuitenkaan ole laitonta toisin kuin niiden mainonta. Veikkauksen monopoli kattaa näet senkin.

Rahapelien mainontaa valvoo Poliisihallitus Poha. Kuluvana keväänä monet kesätapahtumien järjestäjät ovat saaneet poliisilta infokirjeen, jossa niitä toivotaan mukaan Kuokkavieraita nolla -kampanjaan. Sillä pyritään suitsimaan ulkomaisten nettikasinojen pääsyä tapahtumiin mainostajina. Netticasinot rinnastetaan kuokkavieraisiin, joiden ei suoda hyötyvän kesän runsaiden festivaalien iloisesta tunnelmasta.

Aiemmin tänä vuonna uutisoitiin Poliisihallituksen kiinnostuksesta kauppias Sampo Kaulasen toiminnasta. Kaulanen oli yksityishenkilönä kehunut tiettyä netticasinoa sosiaalisessa mediassa ja jakanut postauksiaan yrityksensä Jounin kaupan some-tileillä. Poliisihallitus halusi kuulla Kaulasta nimenomaan yrityksen nimissä tehdystä casinomainonnasta.

Ulkomaiset uudet nettikasinot 2018 ovat kovan tulen alla, mutta paremmin ei hoida mainosleiviskäänsä myöskään suomalainen monopoli. Sen lisäksi, että Veikkausta on arvostelut yleisesti liiallisesta panostamisesta mainontaan, on Poliisihallitus joutunut puuttumaan Veikkauksen mainonnan toteutukseen ja sisältöön useana vuonna.

Veikkaus on saanut huomautuksia useista eri asioista. Sen on katsottu mm. kohdistaneen mainoksiaan alaikäisille, kuten asettelemalla mainoksiaan lapsille suunnatun animaatioelokuvan mainoskatkoihin sekä käyttämällä mainoksessaan alaikäistä pelaajaa ja tuttujen Pikkuoravat-hahmojen ääniä.

Myös haitallisten pelien mainostamisesta ja pelien ristiinmyynnistä on Veikkaus saanut Poliisihallituksen älähtämään. Haitallisiksi peleiksi katsotaan nopeatempoiset ja helposti koukuttavat ns. punaiset pelit, joita ovat mm. hedelmäpelit. Näitä ei saa myydä ns. vihreiden pelien kuten loton yhteydessä eikä niiden markkinoinnissa saa käyttää liikkuvaa kuvaa.

Suurimman iskun Veikkaus koki vuonna 2015, jolloin Poliisihallitus määräsi sen kolmen kuukauden markkinointikieltoon, jota jatkettiin puutteellisten toimenpiteiden vuoksi puolella vuodella ja terästettiin peräti 200 000 euron uhkasakolla. Kyse oli Veikkauksen pelien aggressiivisesta markkinoinnista eli asiakkaille tarjottiin myyntipisteissä rahapelejä ilman, että asiakas olisi osoittanut olevansa niistä kiinnostunut.

Eikä Veikkauksen mainonta ole kiinnittänyt ainoastaan Poliisihallituksen huomiota, vaan myös Mainonnan eettinen neuvosto on antanut Veikkaukselle huomautuksen mm. naisten esittämisestä halventavalla tavalla.

(Visited 56 times, 1 visits today)