Formulalegenda Mika Salo ei hidasta vauhtia

Suomi tunnetaan maailmalla urheilusta ja urheiluhullusta kansasta. Moottoriurheilun saralla suomalaiset ovat menestyneet vuosikymmenten aikana saavuttaen mestaruuksia sekä ralli- että Formula 1 -kilpailuissa.

Suomalaisten autourheilijoiden kärkikastiin kuuluu myös formulalegenda Mika Salo, joka toimii edelleen autourheilun parissa monen muun raudan hehkuessa tulessa. Siinä missä toinen suomalainen F1-huippukuski Kimi Räikkönen on ollut tapetilla viime vuonna julkaistun elämänkertateoksen myötä, on seuraavaksi Mika Salon vuoro. MTV3 uutisoi hiljattain, että myös Salosta on tekeillä elämänkerta, jonka kirjoittajaksi on valikoitunut pitkäaikainen F1-toimittaja Heikki Kulta. Mikä parempi syy siis kerrata Salon huippuhetkiä ja kurkistaa, mitä Mika Salon tämän hetkiselle uralle ja projekteille kuuluu.

Karting-radoilta formulatähdeksi

Vuonna 1966 Helsingissä syntyneen Salon ura alkoi karting-radoilla. Kuski on voittanut karting-sarjassa kaikkiaan neljä suomenmestaruutta. Martinlaaksossa varttunut Salo kisaili nuorempana naapurissaan kasvaneen toisen formulatähden, Mika Häkkisen kanssa, ja parivaljakko hallitsikin vuoden 1990 Britannian Formula 3 -sarjaa. Kauden mestariksi nousi Häkkinen, Salon voittaessa kuusi osakilpailua. Suomalaisten voitokkaan kauden takia sarjaa kutsuttiinkin kauden aikana Mika-Mika-sarjaksi. Salo sijoittui sarjan toiseksi, ajaen kauden lopulla toiselle paikalle myös Macaon Grand Prix’ssa, jonka voittajaksi sijoittui Michael Schumacher.

Salon uran alku ei ollut pelkkää ruusuilla tanssimista, vaan autourheilun ammattilaisen värikkäisiin vaiheisiin sisältyi myös omien rajojen kokeilua ja kohtaaminen lain kouran kanssa. Vuonna 1990 Salo jäi kiinni rattijuopumuksesta Lontoossa, ja tapauksen myötä Englantilainen autourheiluliitto RAC hyllytti hänen kilpailulupansa 12 kuukaudeksi. Suomessa Autourheilun Kansallinen Keskusliitto kuitenkin osoitti armoa maamiestä kohtaan ja päätti, että Salo saa pitää suomalaisen kilpailulisenssinsä.

Vahingosta viisastuneena Salo jatkoi seuraavana vuonna Japaniin ja ajoi Formula 1 pikkuveliluokassa, Japanin Formula 3000 -luokassa AD Racing -tallin palkkalistoilla. Salon varsinainen Formula 1 ura alkoi kuitenkin vasta muutamaa vuotta myöhemmin vuonna 1994, jolloin Salo onnistui keräämään useiden miljoonien jenien rahoituksen tukijoiltaan ja toteutti haaveensa ajamalla taloudellisissa vaikeuksissa kompuroivan Lotuksen tallissa. Salon sijoittuminen ensimmäiseksi Japanin Grand prix’ssa ja 10. Australian osakilpailussa ei kuitenkaan auttanut Lotusta taloudellisesta selvitystilasta, ja niinpä Salon ajamat osakilpailut osoittautuivat Lotuksen viimeisiksi.

Vaikeuksien kautta voittoon

Seuraavat kaksi kautta 1995-7 Salo ajoi Tyrrellin tallissa, mutta heikon kaluston takia pistesijoitukset jäivät vähäisiksi. Kaudella 1998 Salo ajoi Arrows-tallin autolla ja sijoittui neljänneksi Monacon Grand Prix’ssa kilpaillessaan palkintokorokesijoituksista pohjoisirlantilaisen Eddie Irvinen kanssa. Kyseinen kilpailu oli Salon siihenastisen uran paras sijoitus, mutta ei kuitenkaan tuonut hänelle tallipaikkaa seuraavalle kaudelle 1999 Arrows-tallin purkaessa formulakuskin sopimuksen.

Uusi tulokas BAR tarjosi Salolle kuitenkin mahdollisuuden päästä ajamaan tallin kalustolla Ricardo Zontan tuuraajana. Niinpä suomalainen petroolihirmu pääsi kuin pääsikin kuluttamaan kumia San Marinon, Espanjan ja Monacon kilpailuissa, tehden samalla historiaa Espanjassa tuodessaan ensimmäistä kertaa BAR:n auton maaliviivan yli. Salo sijoittui kilpailuissa kahdeksannelle sijalle.

Samalla kaudella Salo pääsi viimein Ferrarin rattiin ja ajamaan huippukalustoa paikatessaan Schumacheria loukkaantumisen takia. Ferrarin kuljettajana Salo sai näytön paikan ja osoitti taitonsa kirien kiinni Mika Häkkisen kierrosajat Saksan Grand Prix’ssa. Johtoasemassa ollut Salo sai tallilta määräykseen päästää voittajasuosikki Eddie Irvine edelleen ja sijoittui palkintopallilla toiseksi. Irvine luovutti lopulta suosiolla ykköspalkinnon Salolle. Seuraavalla kaudella 2000 Salo siirtyi Sauberin talliin, mutta jäi ilman palkintosijoja. Kaudella 2001 Salo otti vastaan haasteen testata Toyotan uusia F1-autoja ja ajoi myös viimeisen kautensa Toyotan tallissa vuonna 2002 jättäen siten formularadat nuoremmille vauhtipäille.

Elämää formularatojen ulkopuolella

Formula 1 -uransa lopetettuaan Salo on kilpaillut useissa eri sarjoissa ja kilpailuissa kuljettajana. Hän on luonut menestyneen uran myös moottoriurheilun monipuolisena mediapersoonana, toimien muun muassa MTV3-kanavan F1-kommentaattorina ja asiantuntijana. Moottoriurheilun lisäksi Salo on kunnostautunut myös muissa mielenkiintoisissa projekteissa. Salo toimii muun muassa Ninja Casino nettikasinon maskottina ja brändilähettiläänä tuoden kampanjallaan nettikasinomaailmaa lähemmäs autourheilufaneja. Moottoriurheilu on perinteisesti kauniiden ja rikkaiden ihmisten suosima laji, joten ei siis ihme, että muun muassa Monaco tunnetaan hyvin sekä Formula 1 -radastaan että myös maailmanluokan kasinostaan. Salon luotsaama Ninja Casino on esimerkki siitä, miten nämä kaksi maailmaa voivat kohdata myös niin kutsuttujen tavallisten pulliaisten piireissä.

Yksi mielenkiintoisimmista projekteista, joissa Salo on Formula 1 -uransa jälkeen ollut mukana, on ehdottomasti suomalaisen Finnluxury oy:n kehittämä luksusluokan supersähköauto Tritium. Tarkkaan varjellussa kohteessa jossain päin Uudellamaalla sijaitsee teollisuushalli, jossa rakennetaan tämän suomalaisen automaailman jymyuutisen prototyyppiä. Toukokuussa 2019 Helsingin Sanomat uutisoi, että rakenteilla olevan prototyypin moottorina oli tuolloin Chevrolet V8 bensiinimoottori, mutta tulevaisuudessa tarkoituksena on rakentaa Tritiumista myös sähköversio.

Täysin kustomoitavan Tritiumin ensimmäinen auto on jo myyty, sen tulee valmistuessaan omistamaan espoolainen ostaja. Finnluxury oy:n taustalla puuhaileva Jussi Kakkonen povaa suomalaisesta supersähköautosta menestystä myös ulkomaanmarkkinoilla. Varmaa ajankohtaa laajemman tuotantoketjun aloittamisesta ei tässä vaiheessa ole, sillä ensimmäinen prototyyppikin on vasta valmisteilla. Liki 700 hevosvoiman sähkömoottori ja mahdollistama superautolle suuri tavaratila herättänevät kuitenkin kansainvälistä kiinnostusta Tritiumin viimein saapuessa markkinoille.

Kommentaarid
(Külastatud 914 korda, 1 külastust täna)